Monday, March 10, 2008

LearningandTeaching.info

Laman TeachingandLearning.info boleh dicapai melalui URL berikut:
http://www.learningandteaching.info/
Ia mengandungi maklumat tentang pengajaran. Ia amat sesuai untuk bakal guru yang sedang belajar cara mengajar dan cikgu yang baru.





Rajah 1: Laman LearningandTeaching.info mengandungi maklumat tentang pengajaran.

Laman ini dibahagikan kepada tiga kategori utama iaitu;


1. Learning, yang mengandungi maklumat tentang teori pembelajaran yang lengkap dengan rujukan. Walaupun maklumat yang diberi hanya maklumat ringkas, guru boleh mendapatkan maklumat yang lebih banyak dengan merujuk kepada pautan rujukan yang diberikan. Misalnya Rajah 11 menunjukkan laman Piaget Developmental Psychology.





Rajah 2: Laman Piaget’s Developmental Psychology.


2. Teaching, yang menumpukan perhatian kepada praktis mengajar. Bahagian ini mengandungi maklumat tentang kurikulum, kaedah, media, penilaian dan lain-lain. Kandungan dipamerkan dalam bentuk peta minda (lihat Rajah 12) supaya mudah guru melihat kaitan antara topik yang dibincangkan.




Rajah 3: Pautan How to teach dipamerkan dalam bentuk peta minda.

3. Bahagian ke tiga ialah Discovery, yang mengandungi bahan berkaitan dengan pendapat serta pengalaman pembangun tapak sesawang tersebut, iaitu James Atherton.




Rajah 4: Contoh laman Discovery.

Pengarang merasakan guru perlu terus belajar serta mencari kaedah baru untuk membantu murid mencapai objektif pembelajaran dan aspirasi negara sebagaimana yang dicatatkan dalam Falsafah Pendidikan Negara.

No comments: