Friday, March 7, 2008

Tapak Sesawang Direktori

Selain dari membuat carian melalui enjin gelintar, cikgu juga boleh membuat carian dari senarai direktori yang disusun mengikut kategori.

Dalam Yahoo, laman sesawang direktori boleh dicapai menggunakan URL berikut:
http://dir.yahoo.com/

Rajah 2 menunjukkan laman utama Yahoo Directory. Alatan yang berkaitan dengan pendidikan diletakkan dalam pautan Education sebagaimana Label 2.
Lazimnya, guru menggunakan laman direktori untuk membuat carian jika guru ada mempunyai masa terluang. Senarai yang dipamerkan dalam laman direktori banyak membantu kerana senarai ini disediakan oleh orang tertentu. Jadi senarainya lebih berguna. Ini berbeza dengan laman carian kerana laman carian, senarai yang dipamerkan dicari oleh perisian.


Laman Yahoo Directory.

Rajah 2: Laman Yahoo Directory.


Selain dari senarai dalam Yahoo Direktori, cikgu juga boleh gunakan laman Open Directory Project atau lebih dikenali dengan singkatan DMOZ.

Ia boleh dicapai melalui URL berikut:

http://www.dmoz.org/

Laman ini mempunyai senarai laman sesawang pendidikan yang besar yang pasti berguna untuk cikgu. Rajah 3 menunjukkan laman kategori Homework Help yang mempunyai senarai laman sesawang yang dapat membantu pelajar menyiapkan kerja sekolah.

Laman Homework Help dalam tapak sesawang DMOZ.

Rajah 3: Laman Homework Help dalam tapak sesawang DMOZ.

No comments: